Газета “Високий Замок”
«Яку б виставу ми не ставили, треба, щоб вона була не лише мистецьким явищем, а й щоб на неї прийшов глядач»
Галина Ярема
Керівник Театру імені Марії Заньковецької Максим Голенко — про перший рік роботи, здобутки, аншлаги й не втілені у життя мрії
Максим Голенко. Фото Мирослава ПАРХОМИКА.
Відомий український режисер Максим Голенко має у творчому портфелі понад 50 поставлених вистав на різних театральних сценах. Як сам себе називає, він — «кочівний» режисер. Але торік, 7 червня, Максим Голенко «кинув якір» у Національному театрі імені Марії Заньковецької. Міністерство культури призначило пана Максима на посаду генерального директора-художнього керівника. Голенко прийняв цей виклик, і за рік у театрі відкрили дві нові сцени, що припадали пилюкою багато років. За цей час заньківчани показали львів’янам і гостям міста 12 прем’єр! А завершать театральний сезон 13-ю прем’єрою — «Тартюф». Яким був цей рік для керівника заньківчан, що з планів удалося втілити у життя, а що залишилося «возом, який і далі там», Максим Голенко розповів журналістці «ВЗ».
— Цей рік був захопливим, — каже Максим Голенко. — Для мене це дуже цікавий досвід. З одного боку, цей рік забрав багато сил, бо є речі, з якими я раніше не стикався. З іншого, для мене рік, що минув, прекрасна пригода. Я радий, що з цими людьми, з якими працюю, ми, як кажуть, в одному човні. Нам вдалося відійти далеко в море, і нам вдається долати усі шторми. Сподіваюся, з такою командою не потонемо. Бо наші вітрила широко розкриті.
— Ви працювали у різних театрах. Якось самі про себе сказали, що ви — «кочівний режисер». Раніше був Київ, була Одеса… А як вас зустріла Галичина?
— І Київ не так легко, повірте, підкорити. І в Одесі своя ментальність… Я вже працював у Львові — ставив у Театрі імені Марії Заньковецької «Тригрошову оперу». Зрештою, розумів, який це потужний театр. Знав, що це за край і що це за місто. Насправді я був готовий. Мені завжди цікаво потрапити у новий простір, щоб і самому навчитися, можливо, десь і змінитися, і, звісно, внести у театр щось своє.
— Пригадую, коли вас рік тому призначило Міністерство культури керівником у Театр Заньковецької, було багато розмов стосовно того, що у цьому театрі були і свої кандидати на цю посаду. Чи мали ви сумнів — очолювати чи ні цей театр? І чи не відчували тиску або недоброзичливого ставлення у стінах цього театру у перші дні?
— Звісно, коли я 7 червня переступив поріг театру, то і у мене, і у колективу був шок. Але, знаєте, все не настільки страшно, як виглядає на перший погляд. На жаль, багато років ім’я цього театру випливало не з творчими перемогами, а з якимись скандалами. Коли зайшов сюди, мені здалося, що всі настільки втомилися від цієї нескінченної боротьби, що заньківчанам на мене вже сил не вистачило (сміється. — Г. Я.). А якщо серйозно — розумію, що з моєю появою ішли певні побоювання, але ми намагалися знайти спільну мову з колективом. Я дав усім шанс проявити себе, щоб зрозуміти — хто що може, я хотів побачити потенціал кожного, виявити, у кого він не розкритий і кому важко… Вірю, що більшу частину застережень і, можливо, навіть перешкод ми разом подолали.
— За рік у театрі було поставлено рекордну кількість вистав. Раніше тут ставили 6−7 прем’єр. Ви поставили 12…
— Незабаром буде 13-та прем’єра — «Тартюф», попри те, що на початку сезону ми запланували більше. Але стежу за силами колективу і бажанням глядача — щоб часом не «перегодувати» його новинками. Щось довелося перенести на наступний театральний сезон. Але, попри все, 13 прем’єр за рік — це непогано. Ми хотіли перезавантажити репертуар, ввести нові імена, нові сенси, новий матеріал.
— За яким критерієм чи принципом обираєте вистави, які маєте намір поставити?
— Я ж не лише директор-художній керівник театру, а й трішечки ідеолог. Мені дуже цікаво й подобається, що змінюється культурна функція українських театрів. Окрім того, що є неймовірний попит на все, що пов’язане з нашою історією, українською культурою, ми відкриваємо багато чого для себе. До прикладу, сцену «Стрих» ми відкрили у нашому театрі насамперед для того, щоб там була сучасна українська проза. Автори, які з’явилися, це і Тамара Горіха Зерня, і Жадан, і Скрябін — культові постаті, завдяки яким ми привели до театру нового глядача. Окрім того, є Велика сцена з глядацькою залою на близько 800 місць. Які б у мене фантазії не були і чого б мені не хотілося, ще є і комерційний бік медалі. Яку б виставу ми не брали, треба, щоб вона була не лише мистецьким явищем, а й щоб на неї обов’язково прийшов глядач.
Перший такий досвід нас приємно шокував, коли ми взялися за «Землю» за Ольгою Кобилянською. Попри те, що це складний матеріал, на «Землю» був такий попит, що я зрозумів: нам нічого не страшно, бо глядач цього хоче. Ще одним твором ми хотіли привести у театр нового глядача — це також культова історія «1984. Occupation» за романом Джорджа Орвелла. Можливо, це не настільки розкручена вистава, але у театр прийшли взагалі нові глядачі.
— Для Львова ця вистава була неочікуваною…
— Так, і це був цікавий досвід. От зараз плануємо зарубіжні гастролі, і перша вистава, яка «поїде», це, найімовірніше, буде «1984», бо це — мова тіла, тут немає мовного бар’єру, і на неї за кордоном найбільший попит. А от «Червона рута» не лише для мене мегаправильна історія, а й для Львова і цього театру. Скажу більше: я зрозумів, що маю право увійти у Театр Заньковецької лише тоді, коли у мене з’явився цей матеріал, бо з «Червоною рутою» нічого не страшно. І Богу дякувати, що вона саме так спрацювала. Тепер мрію поставити серію вистав про культових особистостей.
Зрозуміло, що Національний театр не може не працювати з класикою, тому з’являються і європейські назви. Той же «Тартюф», на прем’єру якого ми очікуємо. Не знаю, чи всі розуміють, наскільки це взагалі сенсація в українському мистецькому колі, що до Львова ставити виставу приїде особистість такого високого рівня — литовський режисер Оскарас Коршуновас. Він дуже вболіває за Україну, і постановка у Львові — його внесок у допомогу нашій країні на культурному фронті. До речі, після того, як Оскарас Коршуновас дав згоду приїхати до нас, стало легше домовлятися з іншими знаменитостями. Вже маємо цікаві прізвища, які у нас з’являться у наступному театральному сезоні.
— На головну роль у «Червоній руті» ви запросили київського актора Марка Дробота. На пресконференції напередодні прем’єри на моє запитання, чому саме Марк Дробот, а не хтось із заньківчан, ви відповіли, що саме Марк «витягне» тригодинну виставу. Чи не боялися цією фразою образити когось із заньківчан?
— Спочатку я взагалі думав, що цю роль зіграє хтось зі співаків. З Марком Дроботом я працював раніше, на сьогодні він, не побоюся цього слова, один із найкращих акторів України (має премію «ГРА». — Г. Я.). У Марка є настільки особиста історія, пов’язана з Івасюком, що я не мав права йому відмовити. Можу сміливо сказати, що це його зіркова роль. Конкретно щодо того, про що ви говорили. До кожного актора ставлюся прискіпливо, але намагаюся як можу нікого не образити і ретельно підбираю вистави під них. Так, у репертуарі не з’явилася б «Доця», якби її не витягували максимально на собі Соломія Кирилова та Олександра Люта, не було б «Я, „Побєда“ і Берлін», якби цю махіну не тягнули чудові Ярчики — Дерпак та Федорчук, не існувало б вистави «Вороги», якби у штат ми не повернули Юру Хвостенка, і мені дуже хотілося, щоб він повернувся достойно. Ось так і «Червона рута» у цьому вигляді, мабуть, не могла б жити без Марка.
— Не можу не запитати про вартість квитків на вистави. Людина, яка одержує мінімальну зарплату, не може дозволити собі купити квиток за 800 гривень на виставу, до прикладу, «Я, „Побєда“ і Берлін»… Можливо, маєте намір робити малозабезпеченим знижки?
— Прийти у театр може кожен. До прикладу, на Велику сцену ціна у нас стартує від 60 гривень. Звісно, це не перший ряд, але за бажання виставу можна подивитися. Недорогі квитки і на Камерну сцену. Сцена «Стрих» — нова, яку ми недавно відкрили і яка сама на себе заробляє. Тому маємо собі усе забезпечити самі. З настанням літа там треба встановити нормальну систему кондиціонування, бо це — піддашшя, бракує повітря. У час війни, зрозуміло, театри не отримують повноцінного фінансування від держави, тому театри самі у цей час мають заробляти на себе.
— Театри беруть участь у різноманітних всеукраїнських і зарубіжних фестивалях. Якими виставами можуть презентувати себе заньківчани?
— Коли прийшов сюди, зрозумів, що у час війни на заньківчанській сцені немає вистави, яка б говорила з глядачем про події, що відбуваються зараз у нашій країні. Тому ми і запустили виставу Тамари Горіха Зерня «Доця». Ми її робили такою, щоб вона могла брати участь у фестивалях. Її легко перевозити, вона малогабаритна. Наша «Доця» вже брала участь у фестивалях в Ужгороді та Луцьку. Недавно у нас з’явилася «Буря», яка поїде на шекспірівський фест у Івано-Франківськ. Плануємо участь у фестивалях за кордоном. Нам не соромно представляти Театр імені Марії Заньковецької на різних сценах. Маємо запрошення з Грузії, Польщі, поїдемо, найімовірніше, і у Фінляндію. У нас усе тільки починається.
— А додаткові перегляди якої вистави довелося робити за цей рік?
— Сцену «Стрих» практично «розриває» постановка «Я, „Побєда“ і Берлін», тому довелося робити додаткові покази. Ця вистава йде нон-стопом, іноді мені страшно за Ярослава Дерпака (виконавець ролі Кузьми-Скрябіна. — Г. Я.), він практично не встигає відновлюватися. На «Червону руту» недавно також додали додаткові вистави на червень, «Земля» — у перші пів року, поки набирали новий репертуар, нас дуже виручала.
— Директор театру — це не лише сцена і актори. Директор — насамперед господар. Чи вдалося втілити все те, що поставили перед собою торік, 7 червня 2023-го?
— Багато чого зроблено, але й залишилося багато чого зробити. Насамперед це історія з фасадом театру. На жаль, на фасад нема державного фінансування. І не буде. Кошти нам треба шукати, що ми дуже активно робимо. Я розумію, що багато львів’ян тицяють пальцем і кричать, що це сором і ганьба. Але якщо ми зайві кошти спрямуємо на ремонт будівлі, то інші закидатимуть нам, що ці гроші краще було б віддати на дрони у час війни, і також матимуть рацію. Проте ми відкрили за рік дві нові сцени — «Стрих» і Блакитну.
Чистий дохід театру перевищив попередній рік у 2,5 раза, за цим показником серед національних театрів ми другі у країні. У колективі з’явився новий директор-розпорядник Богдан Муравський. Якби його не було, багато речей ми б не подолали. А ще маю велику підтримку від команди менеджерів, які шукають ґранти, допомагають привозити зарубіжних режисерів, займаються креативною діяльністю. Тішуся, що маю надійну команду, яка допомагає мрії втілювати у життя.